010 Ontmoet de Klassieken

Tweede Paasdag
Maandag 10 april 12.00 uur  – De Machinist, Rotterdam

U kunt bij dit concert een lekkere lunch in de Machinist bijboeken!
Deze lunch bestaat uit:
Soep (zoete aardappel) vega
Losse kroket (rund/ of groentekroket)
Boterham met truffeleiersalade
Eventuele dranken zijn niet inbegrepen. De lunch vindt na afloop van het concert plaats.

Kaarten (zowel exclusief als inclusief lunch) zijn te bestellen via de gele knop hieronder of via deze link.
Let op! De kaarten inclusief lunch zijn tot 8 april te boeken in verband met de planning van het restaurant.

Programma

5+5=4 | FLUITKWARTET D gr. NO 1 – WOLFGANG AMADEUS MOZART
bezetting: fluit + viool + altviool + cello

Delen uit:
5+5=9 | NONET– JAN VAN GILSE
bezetting: strijkkwintet + hobo + klarinet + fagot + hoorn

5+5=10 | SYMFONIE NO. 8 – LUDWIG VAN BEETHOVEN Bewerking: Alexander van Eerdewijk (2020)
bezetting: strijkkwintet + blaaskwintet

De Bezetting Speelt

W. A. Mozart – Fluitkwartet in D

Tijdens een reis die Mozart met zijn moeder door Europa maakte ontving hij een compositie-opdracht van een amateurfluitist uit Mannheim. Deze resulteerde in drie fluitkwartetten, waarvan het kwartet in D het bekendste is. Zoals veel van zijn vroege kamermuziekstukken met blaasinstrumenten lijkt het op een mini-soloconcert: de fluit heeft een prominente en virtuoze rol en de strijkers begeleiden vooral. Het resultaat is een luchtig en charmant stukje pure kamermuziek.

Jan van Gilse – Nonet

De Rotterdamse componist Jan van Gilse studeerde in Duitsland en ontwikkelde zodoende een Duits-georiënteerde stijl, in het verlengde van de muziek van Mahler. Dit kwam hem op bijtende kritiek van collega-componist Willem Pijper te staan, die zelf een meer Frans-impressionistische stijl voorstond en van Gilses bijdrages “fnuikend voor het muziekleven” noemde. DBS is het hier hartgrondig mee oneens en haalt als echt Rotterdams ensemble graag deze muziek van eigen bodem uit de vergetelheid.

Ludwig van Beethoven – Symfonie nr 8

Deze achtste symfonie valt op vanwege haar humoristische karakter, soms op het komische af. Dit is des te opvallender als je nagaat dat deze vrijwel tegelijk werd geschreven als de meeslepende en romantische zevende, en dat het werk niets laat merken van de frustratie die hij voelde over zijn ongeluk in de liefde en zijn bemoeienis met het huwelijk van zijn jongere broer Johann. Het is een experimenteel en absurdistisch werk, zonder ècht langzaam deel en waarin de muziek dus ook nooit ècht tot rust komt.

Recent Posts