Franse Lente
Zondag 21 mei 12.00 uur – De Machinist, Rotterdam
Programma
5+5=4 | MOLTO ADAGIO SEMPRE CANTANTE DOLOROSO – GUILLHAUME LEKEU
bezetting: strijkkwartet
5+5=10 | DIXTUOR – JEAN FRANCAIX
bezetting: strijkkwintet + blaaskwintet
5+5=10 | DIXTUOR – THÉODORE DUBOIS
bezetting: strijkkwintet + blaaskwintet

Guillhaume Lekeu – Molto adagio sempre cantante doloroso
Guillaume Lekeu was een Belgische componist die privélessen compositie volgde bij César Franck. Deze en Richard Wagner vormden zijn grootste muzikale inspiraties, al is in dit Molto adagio al duidelijk een individuele stijl te horen. De titel “Zeer langzaam, altijd pijnlijk zingend” spreekt boekdelen. Bovenaan de partituur schreef de toen zeventienjarige Lekeu bovendien de woorden “Mon âme est triste, à la mort” (“Mijn ziel is triest, tot aan de dood”).
Jean Françaix – Decet
Het nieuwste werk van dit seizoen is het dixtuor van de Franse componist Jean Françaix (1912 – 1997). Geschreven in 1987 voor de ongebruikelijke combinatie van strijkkwintet plus blaaskwintet is dit werk, ondanks zijn bijna symfonische bezetting, speels en luchtig. Françaix schreef zijn hele leven muziek “om te vermaken” en ook zijn decet is hier een goed voorbeeld van. In neoklassieke stijl weet hij strijkers en blazers tot een helder geheel te vlechten waarin de timbres van alle afzonderlijke instrumenten volledig tot hun recht komen. Het werk is al jaren publieksfavoriet bij concerten van DBS.
Théodore Dubois – Decet
De faam van Théodore Dubois moet het tegenwoordig afleggen tegen die van tijdgenoten als Fauré, Massenet, Delibes en Bizet. Hij was een begaafd organist, en als zodanig werkzaam in Parijs als collega van Saint-Saëns en César Franck. Daarnaast was hij muziektheoreticus en directeur van het Parijse conservatorium. Hij hoopte door te breken als operacomponist, maar werd vooral bekend om zijn kerkelijke composities. Ook dit stuk opent met een religieus klinkend koraal in de blazers dat uitmondt in een ontspannen en zonnige muzikale vertelling.